Blue Environmental Zone in Berlin – Planning

Following the decision from the Conference of Environmental Ministers on 07.04.2016 to introduce the Blue Badge in Germany, discussions began in each of the affected cities with increased particle limits about the introduction of a blue-environmental zone. The pending complaint of the German association for environmental protection (Deutschen Umwelthilfe – DUH) against the Land of Berlin will strengthen these discussions. In 2016, the DUH already went to the administrative tribunal of Berlin. The association blamed the office in charge of urban development and environment for the lack of measures that were taken in order to reduce nitrogen oxides emissions and reach the allowed limits. This action has been gaining in importance since February 2018, as the Federal Administrative Court’s verdict in Leipzig shows that the court take sides with the citizens and supports driving bans under German law.
Thus, it is expected that the Diesel vehicles might be forbidden to circulate in certain parts of the city centre of Berlin. Such a measure would first be settled in the areas where the air quality is the more polluted, such as the Leipziger Straße, the main streets of Neukölln and the Hardenbergplatz next to the Zoo station for instance. Examinations have already been carried out in these districts to test the driving behaviour and to verify the actual impact of traffic on air quality. These areas would most be likely given a tighter access restriction when the Blue Badge is introduced. It is assumed that a future blue environmental zone won’t cover the entire area of the existing green environmental zone. It might rather concern few smaller parts of the city centre.

Nitrogen Oxides in Berlin – Available information until February 2017

Berlins Umwelt- und Verkehrssenatorin Regine Günther hat nach dem Dieselgipfel im August 2017 zu einem raschen Handeln der Automobilindustrie und Politik gerufen. Entscheidend ist für sie ein schnelles Handeln und die Umsetzung konkreter Maßnahmen, allerdings bleiben Fahrverbote auch für Günther nur das letzte Mittel, um die Gesundheit der Menschen zu schützen, wie sie in einem Presseinterview mitteilte.
An den 16 Messstellen in Berlin sowie in den 25 Kleinstsammlern an den Fernverkehrsstraßen werden regelmäßig Grenzwertüberschreitungen gemessen, die zu 39% durch KFZ-Gase verursacht werden, aber auch die Flughäfen, die Binnenschifffahrt sowie Industrie tragen ihren Anteil zur Luftverschmutzung durch Stickoxide bei. Obwohl in den letzten Jahren bereits interessante und lobenswerte Maßnahmen ergriffen wurden, reichen diese immer noch nicht aus, um die rechtlich vorgeschriebenen NO2-Werte einzuhalten. So hat die Hauptstadt eine großräumige Umweltzone eingeführt und mit der Aktion „1000 Elektrotaxis für Berlin“ den deutschlandweit größten Anteil an Emissionsfreien Taxis geschaffen. Für eine weitere Verbesserung der Luftverschmutzungswerte will der Senat bislang mit der Einführung weiterer Tempo-30-Zonen reagieren, im Kontext des Dieselskandals wird aber auch die Blaue Plakette weiterhin diskutiert